Tält i natten

Hajker och läger

Läger/hajker

Att åka på läger med sin patrull eller avdelning är ett riktigt äventyr för de flesta scouter, oavsett hur gammal man är.

Ibland åker avdelningarna på en avdelningshajk på höstterminen.

På våren har vi gemensam hajk för hela kåren.

På sommaren brukar vi åka på ett större läger tillsammans med andra kårer.

Prata med avdelningsledarna om du vill veta vilka läger/hajker de planerar för sina scouter under terminen.

Mer om sommarens läger hittar du i menyn till höger när vi närmar oss lite.

Utrustningslista för läger

Varje övernattning har sin egen utrustningslista. Vi har tagit fram standardutrustningslistor för att åka på hajk eller veckoläger. Kolla alltid av med ansvarig ledare för hajken vad som gäller för just din hajk eller läger.

Scouternas arrangemang i Sverige och världen

Från att du är äventyrarscout kan du åka på läger i Sverige och världen som anordnas centralt av Scouterna. Det kan till exempel vara en segling i Östersjön med Scouternas skepp Biscaya, åka flotte på Klarälven med Blå hajk Forsfararna, gå den utmanande vandringen Explorer Belt någonstans i Europa eller åka på världsscoutjamboree någonstans i världen.

Scouternas läger i Sverige och världen. »